Форум истории автоспорта > История

Личный чемпионат мира образца 1950 года

<< < (32/47) > >>

Владимир Коваленко:
Я всегда говорю о том, что прямые доказательства могут быть только относительно существования чего-то. Если что-то было, всегда есть какие-то следы: документы, фотографии, свидетелсьва очевидцев. Если чего-то не было, то прямые доказательства сложно найти. Можно найти только косвенные доказательства, главное из которых - это отсутствие каких-либо упоминаний об объекте поиска.
Например, если на перекрёстке было ДТП, всегда можно найти несколько очевидцев. А если ничего не было, то максимум, что можно узнать, - это то, что никто не видел. Может, и было, но никто не видел. Сколько не ищи, никто не скажет, что видел. Кроме фантазёров.
Я понятно объяснил? Подчёркиваю, что без подъ..бок, а чтобы удостовериться, что мы продвинулись в этом вопросе чуть дальше.
Вот у меня есть главное косвенное доказательство: серия гонок "Формула-1" не упоминается ни в одной из имеющихся у меня или встретившихся публикаций пятидесятых годов. Встречается только одноимённое название класса, и в каждом случае из текста чётко следует, что речь идёт не о наборе гонок, а о техническом классе.
Принято?
Но если не было серии "Формула-1", то что же было? Я согласен с тем, что если найти официальный документ, в котором было бы чётко прописано, что же было на самом деле, часть вопросов была бы снята. Пока что я до такого документа не добрался. Ближайшее, что у нас есть - это приложение к Международному спортивному кодексу, которое купил Андрей Ларинин, и несколько страниц которого выложил на форуме. Остаётся найти сам кодекс и протоколы заседаний Международной спортивной комиссии. Это будет очень сложно, но будем пытаться.
Но тут возникает очередное рассуждение: не слишком ли оказывается законспирированным какое-то знание, о котором стали упоминать лишь через десятилетия после того, как его придумали? То есть "Формулу-1" придумали, но в периодике и литературе об этом стали писать через 20-30 лет? Так не бывает. Если что-то есть, его и называют своим именем.
Принято?

Владимир Коваленко:
Интересные публикации нашлись в номерах "Автоспорта" (Журнал Autosport) за декабрь 1976 года, предоставленных Владимиром "gp2".
В них обсуждаются события вокруг попыток Ф1КА осуществить власть через шантаж организаторов гонок. В свою очередь, организаторы гонок пытаются объединиться в свою организацию. ФИА инициирует создание организации "Гонки мирового первенства" (World Championship Racing) для роли посредника между организаторами и конструкторами.
   

Владимир Коваленко:
Описание ситуации в статье Маттиса Дипрама:

--- Цитата: Mattijs Diepraam ---The World Drivers Championship that was going into its 14th season in 1964 wasn’t the first such championship. Before the war, the AIACR (the FIA’s predecessor) awarded the title of European Champion to the driver with the best results in the Grands Prix of most acclaim. It wasn’t that the AIACR organised the championship, it merely awarded points to the finishers in these Grands Prix and the resulting arithmetic led to the appointment of a Champion. The organisers of these individual races had to adhere to the Grand Prix rules determined by the Commission Sportive Internationale (CSI), which was later transferred to the FIA, but apart from that they were responsible for accepting their entries and determining their starting and prize money.

We all know these classic races and their organising clubs: the French GP and the ACF, the Monaco GP and the ACM, the Italian GP and the Automobile Club di Milano, the German GP and the ADAC, the British GP and the RAC, the Belgian GP and the RACB, the Swiss GP and the ACS. They held the prestige and everyone wanted to be part of them. That’s why the AIACR and later the FIA wanted them to be part of their championships. The organising clubs held all the cards: they could send out invitations and refuse others, they could determine the number of starters and the stars that were guaranteed a place on the grid. They also decided on starting money for each entrant, usually based on the popularity of the team or driver with their audience. There wasn’t any scientific formula applied to the process, so the organisers could fairly simply dictate who was popular and who wasn’t. Some of them even played underhand games by doctoring their attendance figures to a level that would happen to lie just below the minimum needed for the starting money to be paid out…

In 1950, the FIA decided that it would re-introduce a similar drivers championship to the one held before the war. This time it would be a World Championship but the prestigious races that would be selected as points qualifiers were generally the same as before the war. The ‘World’ part of the championship’s name would come from including the International Sweepstakes 500 at Indianapolis which, after all, was America’s most prestigious race. In the first years, the championship was some sort of honorary title. As before, there was more value in winning the French or Italian GP than winning the championship, like there was just as much value in winning a GP that didn’t qualify for World Championship points. It was hardly as it is now, with the British GP being no more than ‘round 9’ of the FIA F1 World Championship.

Gradually, the championship gained in importance but it was still far away from being an F1 championship. In 1952-’53 the organisers decided that it was wiser to stage their prestigious events as F2 races, and the CSI simply followed suit. It was the Grands Prix that mattered and not whether they were run to F1 regulations – see also the ten-year inclusion of the Indy 500.
--- Конец цитаты ---

Алексей Грушко:
The 1956 British Grand Prix official programme has on page 39:
"Winner takes 8 points, second placeman 6, third 4, fourth 3, and fifth 2. In addition, fastest lap is worth one point."
This is followed by the following comment by Basil Cardew:
"Some confusion has arisen over the markings in the World Championship and this week I made it my business to straighten out the facts.
"It has been stated that where two or more drivers share a car which finishes inside the scoring range, points are equally divided between them.
"My official inquiries now make it plain that a driver may change from one car to another, but he gets points for driving only one car. That is the way the drivers will be awarded points until the International Sporting Commision next meets in the autumn.
"On what authority do I make this statement?
"Last week, in Paris I spoke to M. Schroeder, secretary of the I.S.C. of the Federation Internationale de l'Automobile, the international body controlling the sport.
"First he gave me the markings of the four leaders so far in the Formula I World Championship as shown on the right. note from Paul; the list shows:Collins, 19 pts., Behra, 14 pts., Fangio, 13 pts., Moss, 12 pts.
"M. Schroeder pointed out that at the Monaco G.P. in May, Fangio drove two cars. Said M. Schroeder, 'I give him his points for the performance of one car only, which to me is logical.
"'If, at the end of the year, the I.S.C. wish to change it, it is up to them. But I contend that points for the performance of a driver in one car only is the more logical calculation.'"

Взято отсюда - http://forums.autosport.com/index.php?showtopic=23785&view=findpost&p=688964
 

Владимир Коваленко:
Интересно, что британский гран-при прошёл через две недели после французского. Очковый расклад соответствует французскому, то есть программка готовилась и печаталась за день-два до британского, если Бэзил Кэрдью пишет, что с секретарём МСК он разговаривал "на прошлой неделе".
И интересно, что этот очковый расклад - это личное мнение секретаря. Из текста непонятно, есть ли у чемпионата мира свод правил или ещё нет. Но проблемный вопрос, несмотря на, судя по всему, постоянно работающего секретаря, будет решаться на ежегодной конференции МСК, то есть коллегиально.

Навигация

[0] Главная страница сообщений

[#] Следующая страница

[*] Предыдущая страница

Перейти к полной версии