Форум истории автоспорта > История
Переход гонок гран-при на формулу №2 в 1952 году
Владимир Коваленко:
--- Цитата: Вадим Степанов от Ноября 17, 2015, 08:33:04 ---Последовательность событий, которая привела к замещению формулы 1 тоже, в целом, ясна и сводится к следующему:
1. Намерения НАК не ограничивать национальный ГП только формулой 1 и продвижение этих намерений в МСК и ФИА.
2. Принятие решения ФИА о том, что Гран-при, входящие в зачет чемпионата мира, могут быть проведены не только по Ф1, но и по другим формулам.
3. Решение о проведении серии гонок «Гран-при де Франс» по Ф2 и о включении ГП АКФ в серию.
4. Отказ «Альфа-Ромео» от участия в гонках Гран-при и неясность с появлением BRM в начале сезона.
5. Постепенный перевод национальными автоклубами, проводившими гонки ЧМ, своих ГП с Ф1 на Ф2.
6. Сохранение статуса-кво на сезон-1953.
--- Конец цитаты ---
Два первых пункта не укладываются в моё понимание развития ситуации, потому что до сих пор чётких и логичных свидетельств по этому поводу не было.
Выделенное хорошо укладывается в систему "основного подхода к истории", в которой тогда всё происходило по таким же принципам, что и сейчас. И если сейчас всем заправляет ФИА, вынося централизованные решения по любому вопросу, то тогда такого просто не было. Для того времени такие действия не были логичными, поэтому, чтобы доказать обратное, надо последовательность событий взять шире и разобраться, как оно тогда в целом происходило, и когда происходили те или иные частные перемены. Но это если надо именно доказать (свою правоту). На самом деле надо просто разобраться. Надеюсь, не отниму Лёшин хлеб, если напишу кое-какие соображения.
Владимир Коваленко:
Начнём с того, что в "основном подходе к истории" понимание ситуации было следующее.
1. "Альфа-Ромео" объявила о своём уходе из гонок, а новая модель была только у "Феррари". Не было конкуренции, было неинтересно.
2. Поэтому ФИА приняла решение перевести чемпионат на класс Ф2.
Мы все в это верили и не задавали вопросов, которые при нынешних знаниях просто выпирают изо всех щелей. И это при том, что мы не знали фактов, которые вообще всё перечёркивают.
Я собирался писать статью на эту тему, собирал кое-какие материалы. Составил вот цитатник.
1953
Gregor Grant - Formula 2
--- Цитировать ---FORMULA 2 racing, for cars of up to 500-c.c. supercharged, and 2,000-c.c. unsupercharged, became of major importance in 1952 when the organizers of the grandes epreuves abandoned the existing Formula 1 (1,500-c.c. S, and 4,500-c.c. U/s) in favour of the smaller category... France started the ball rolling by announcing that the eight Grands Prix of France in 1952 would be organized to Formula 2, and that these races would carry an extremely large amount of prize-money, both accumulative, and to be won at each event. Naturally this gave race organizers in other countries seriously to think. Switzerland tentatively announced that the Swiss G.P. would also be for Formula 2 cars, but Belgium stated that their G.P., which was also the Grand Prix of Europe, would be a Formula 1 affair...Almost immediately after Turin, the Belgians announced that the G.P. of Europe would be switched from Formula 1 to Formula 2. The B.R.D.C. confirmed that the Daily Express International Trophy at Silverstone would also be a Formula 2 affair, and later announced that the British Grand Prix would also be for cars of that category.
...
Suddenly Formula 2 racing was elevated to full Grand Prix status. The withdrawal of Alfa-Romeo from the grandes йpreuves, the failure of the B.R.M.s to fulfil their early promise, and the obsolescence of the Lago-Talbots made it obvious that organizers would have great difficulty in finding any sort of opposition for the 4J-litre, unsupercharged O.P. Ferraris. France started the ball rolling by announcing that, with the possible exception of Albi, her major Grand Prix events, including the G.P. de l'A.C. de F. (French G.P.) would be for Formula 2 machines. Millions of francs were offered to be won in the series, which would be held at Pau, Marseilles, Paris, Rheims, Rouen, Sables 1'Olonne, Comminges and La Baule. As everyone now knows, this wholesale switchover to Formula 2 had very far-reaching effects. Other countries eventually followed suit, and announced their grandes йpreuves would also be for Formula 2 machinery.
--- Конец цитаты ---
1964
Duncan Hamilton - Touch Wood!
--- Цитировать ---In 1952 I had a very full season's racing. I drove regularly for H.W.M., competing in most of the European Grands Prixs. This was the year promoters favoured Formula 2 cars for their International Meetings, for the withdrawal of Alfa-Romeo from Grand Prix racing had robbed Formula 1 of its attraction.
--- Конец цитаты ---
1970
Giovanni Lurani - History of the racing Car: Man and Machine
--- Цитировать ---Increasingly, therefore, race organizers abandoned Formula 1 in favour of the 2-litre Formula 2, and when the BRM entry for the early-season Turin GP was withdrawn, Formula 1 to all intents and purposes collapsed, and the FIA agreed that the World Championship series would be for Formula 2 races.
--- Конец цитаты ---
1977
Wiliam Boddy, Brian Laban - The History of Motor Racing
--- Цитировать ---So, Fi tended to take on a subdued aspect, in 1952, with only Ferrari ready to race his 4 1/2-litre cars. For this reason, many organisers took a look at the situation, with the V16 BRM still giving much trouble, and then decided to hold only Formula Two races, which attracted big and varied fields.
--- Конец цитаты ---
1980
Eric Dymock - The Guinness Guide to Grand Prix Motor Racing
--- Цитировать ---When the BRM failed to appear for a non-championship Formula 1 race at Turin in April, national automobile clubs all over Europe decided on Formula 2 events.
--- Конец цитаты ---
1986
Adriano Cimarosti - The Camel Complete History of Grand Prix Motor Racing
--- Цитировать ---In 1951 the FIA decided the Grand Prix I formula for the 1952 and 1953 World I Championships would be the 1948 Formula Two.
--- Конец цитаты ---
1987
Alan Henry, Alan Briton - Grand Prix
--- Цитировать ---For 1952—3 the FIA changed the specification to Formula B (or Formula 2 as it came to be called) — a voiturette class for unblown 2-litre cars.
--- Конец цитаты ---
1991
Ivan Rendall - The Power and the Glory: A Century of Motor Racing
--- Цитировать ---With Alfa out of racing and BRM not meeting expectations, Ferrari was the only team with a competitive car for the 1952 season. The World Championship was run using Formula Two cars.
--- Конец цитаты ---
1991
Anthony Pritchard - A Century of Grand Prix Motor Racing
--- Цитировать ---Although the decision to run World Championship Grands Prix in 1952 to Formula 2 was made late, there was no shortage of contestants.
--- Конец цитаты ---
1993
Ivan Rendall - The Chequered Flag: 100 Years of Motor Racing
--- Цитировать ---Promoters turned to Formula Two, which had been flourishing since 1948, and bowing to the inevitable the FIA agreed that for the 1953 and 1954 World Championship points would be awarded in Formula Two races.
--- Конец цитаты ---
1997
Артём Атоян - "Формула-1. Гонки и гоночные автомобили"
--- Цитировать ---В связи с сокращением до минимума числа участников чемпионатов мира в классе автомобилей Формулы 1 ФИА приняла решение провести следующий чемпионат в классе автомобилей Формула 2.
--- Конец цитаты ---
1999
Giuseppe Guzzardi, Enzo Rizzo - Motor Racing: A Century of Competition and Human Challenges
--- Цитировать ---The solution that was found was valid and providential: in order to give the constructors time to design new Formula 1 cars, for two years the World Championship was reserved for Formula 2 cars.
--- Конец цитаты ---
2001
Андрей Ларинин - "Формула 1. Факты и статистика. 1950-2000 годы"
--- Цитировать ---С уходом из гонок команды Alfa Romeo и с учётом ненадёжности BRM у ФИА не оставалось иного выхода, кроме как смириться с перспективой провести чемпионат мира для машин Формулы-2.
--- Конец цитаты ---
2001
"Формула-1: Полная иллюстрированная энциклопедия автогонок Гран-при"
--- Цитировать ---В ответ на решение FIA о проведении чемпионата по правилам Формулы-2 «Феррари» доминирует в чемпионате.
--- Конец цитаты ---
Разумеется, это не все возможные источники. Думаю, у меня самого появилось что-то новое, где можно поискать. Эти цитаты ничего не доказывают, а просто иллюстрируют появление версии об участии ФИА. Сначала её не было вообще. Она появилась у Лурани в 1970 году, потом снова не было, и, начиная с книги Чимарости 1986 года издания, роль ФИА обязательно присутствует.
Владимир Коваленко:
Вот, значит, мы верили в то, что всё было очень просто: дабы сохранить соревновательный уровень чемпионата, ФИА решила проводить его в Ф2. Потом появились зануды-историки и всё испортили:
1952-1953: F2 replaced F1
World championship 1952 F1 to F2
1952 World Championship change to Formula 2
Они выяснили, что ФИА не проводила чемпионат в классе Ф2 (в более "жёсткой" формулировке - "Формулу-1" по правилам "Формулы-2"), а организаторы сами и не сразу, а каждый в своё время решили изменить класс для своих гонок. То есть централизованного решения не было. "Основной подход к истории" выставляет ситуацию так, что ФИА взяла и решила, то есть хлопнула кулаком по столу или подписала указ, что вот раз - и всё для всех резко меняется. Оказалось, что этого не было, ибо в прессе есть сообщения о намерениях, сомнениях и решениях клубов.
Вадим предлагает другой вариант развития событий: ФИА заранее, ещё осенью 1951 года (что более чем логично, ибо федерация и комиссия не являлись постоянно действующими органами, и собирались 2-3 раза в год), дала автоклубам свободу выбора класса. Думаю, даже сам Вадим не будет утверждать, что ФИА (или МСК?) их заставила, потому что все ходы записаны. Но вот дать формальную свободу могла.
Вопрос только в том, какого рода были ограничения до этого? Мы о них ничего не знаем. Если их не было, что могло скрываться за трактовкой в приведённой Вадимом цитате?
Владимир Коваленко:
--- Цитировать ---От: RacingHistory@yahoogroups.com от имени karloakie06
[corktree@comcast.net]
Отправлено: 19 апреля 2013 г. 18:34
Кому: RacingHistory@yahoogroups.com
Тема: Re: [RH] color of Indy Ferrari
This statement, "...when the FIA decided to run F1 according to F2 regs...,"
makes no sense and is historically inaccurate: the formula and the championship
were two separate, distinct things at that time. Until 1960, the "World
Championship for Drivers" of the CSI did not specify that any round of the
championship had to be run to the "International Racing Formula 1" or any other
specific formula, hence, both the inclusion of the International 500 Mile
Sweepstakes race in the championship, especially from 1954 to 1960 and the
championship being run using F2 in 1952 & 1953.
Not until the 1961 season did the CSI specify that that the championship would
be run using the current F1; the CSI did make later provisions that would have
allowed other formulae into the world championship, however, as a potential move
against F1CA/FOCA if needed by the organizing clubs. In 1980, the FISA
officially ended the championship that had been in place since 1950 and created
a new championship beginning with the 1981 season, the current "FIA Formula 1
World Championship."
In retrospect, it would not have mattered if the championship events were run to
F1 or F2 given that the end result would have been the pretty much the same:
Ferrari winning. However, an F2 field was -- relatively speaking -- cheaper than
an F1 field of cars. The late withdrawal of both Alfa Romeo & BRM combined with
the organizers wanting to cut costs, along with the French clubs wanting to give
the home country an opportunity (Gordini) to collect a few wins made the
decision for the clubs to switch to F2 very easy. The clubs, not the CSI, made
the decision; the CSI simply followed the clubs and accepted reality.
H Donald Capps
Lake Ridge, VA
--- Конец цитаты ---
Владимир Коваленко:
В цитатник из книги Майка Хоторна Challenge Me the Race 1958 года издания:
Навигация
Перейти к полной версии