Форум истории автоспорта > Современный автомотоспорт
2012 - "Формула-1"
Алексей Грушко:
Мне одному кажется, что у Lotus E20 короткая колёсная база? Хотя по длине вроде самый короткий Williams, они пишут, что у них минимально разрешённая правилами колёсная база.
Сергей Мингазов:
У меня вот другой вопрос. В том случае, если пилот не финишировал в гонке и проехал менее 90% дистанции, но тем не менее попал в очковую зону, должны ли ему начисляться очки? Кажется, это регулируется следующими статьями Спортивного регламента:
--- Цитировать ---6) WORLD CHAMPIONSHIP
6.1 The Formula One World Championship driver's title will be awarded to the driver who has scored the highest number of points, taking into consideration all the results obtained during the Events which have actually taken place.
6.2 The title of Formula One World Champion Constructor will be awarded to the competitor which has scored the highest number of points, results from both cars (see Article 13.6) being taken into account.
6.3 A constructor is the person (including any corporate or unincorporated body) which designs the Listed Parts set out in Schedule 3 to The 2009 Concorde Agreement. The make of an engine or chassis is the name attributed to it by its constructor. The obligation to design and use Listed Parts shall not prevent a constructor from outsourcing the design and/or manufacture of any Listed Parts to a third party in accordance with the provisions of Schedule 3 to The 2009 Concorde Agreement. If the make of the chassis is not the same as that of the engine, the title will be awarded to the former which shall always precede the latter in the name of the car.
6.4 Points for both titles will be awarded at each Event according to the following scale :
1st : 25 points
2nd : 18 points
3rd : 15 points
4th : 12 points
5th : 10 points
6th : 8 points
7th : 6 points
8th : 4 points
9th : 2 points
10th : 1 point
6.5 If a race is suspended under Article 41, and cannot be resumed, no points will be awarded if the leader has completed less than two laps, half points will be awarded if the leader has completed more than two laps but less than 75% of the original race distance and full points will be awarded if the leader has completed 75% or more of the original race distance. 6.6 The drivers finishing first, second and third in the Championship must be present at the annual FIA Prize Giving ceremony.
--- Конец цитаты ---
--- Цитировать ---45) CLASSIFICATION
45.1 The car placed first will be the one having covered the scheduled distance in the shortest time, or, where appropriate, passed the Line in the lead at the end of two hours (or more if the race is suspended, see Article 5.3). All cars will be classified taking into account the number of complete laps they have covered, and for those which have completed the same number of laps, the order in which they crossed the Line.
45.2 Cars having covered less than 90% of the number of laps covered by the winner (rounded down to the nearest whole number of laps), will not be classified. 45.3 The official classification will be published after the race. It will be the only valid result subject to any amendments which may be made under the Code and these Sporting Regulations.
--- Конец цитаты ---
Но напрямую классификация и получение очков не связываются. Так вот можно ли понять вообще фразу "will not be classified" как лишение пилота вообще какого бы то ни было места в гонке? То есть те, кто классифицирован, имеют места - первое там, пятое, десятое, - а те, кто не классифицирован, не имеют мест, и, стало быть, и очки-то присуждать не за что?
Алексей Грушко:
Да, для того, чтобы получить очки, надо быть классифицированным (иметь место в гонке). А для этого надо преодолеть минимум 90% дистанции от дистанции, покрытой лидером гонки. Бывали прециденты, когда пилот финишировал, но не был классифицирован. И бывали случаи, когда не все очки присуждались.
Сергей Мингазов:
А когда такое было в последний раз? Я вот вообще пока нашел только один случай - Монако 1966. Но это очень далеко от наших дней и, если следовать нашей точке зрения, в то время спортивный регламент находился в зачаточном состоянии; тогда на основании каких принципов пилотам были начислены не все очки? Неужели уже в то время существовало правило о 90%?
Алексей Грушко:
Я не знаю, когда точно появилось правило 90%, единое для всех, но точно знаю, что давать или не давать классификацию гонщику порой зависило от организаторов гонки. Т.е. в одной гонке можно было сойти, но получить классификацию, в другой - финишировать, но сильно отстать, и не получить классификацию, в третьей - сильно отстать, но быть всё равно классифицированным. Пол Шелдон в своих чёрных книгах применил правило 90% ко всем гонкам, что не очень корректно.
Навигация
Перейти к полной версии