Форум истории автоспорта > История
Ранние годы "Альфа-Ромео"
Максим Першин:
По количеству выпущенных автомобилей (по сохранившимся авто данные на
Максим Першин:
Нашел в своем архиве по Альфе In Ricart's racing department, there was a lot of mix-and-match activity in preparation for events which were never held. The chassis of the
Владимир Коваленко:
Машина Варци обсуждалась в теме SPIFFY ARGENTINE TEMPORADA ALFA PIX ETC. К сожалению, Даг Най удалил свои замечательные фотографии, но у меня они сохранились.
Вот что он пишет:
The Varzi V12 Argentina car was not 'just' a straightforward ex-SF 12C-37, because those cars had a rather more complex history than that, and of course it was not in 12C-37 form when Varzi ran it in the Temporada.
The car actually bore a chassis plate stamped - in part - '316' - as it seems this was one of the 1937 frames then re-employed, re-engined as a 3-litre V16-cylinder and rebodied for the 1938-39 3-litre Formula as an Alfa Corse economy measure. Julian Majzub - current owner of what seems to have been the Chico Landi 308 - tells me that amongst the mods to these frames was the resiting of the steering box between 12C-37 and 312/216 ('38), plus other measures.
When Varzi commissioned the car from Alfa postwar they gave him the biggest, hairiest motor they could - the big 1937-type V12 - in the chassis which had done service for other engines after that season - and they then rebodied the whole thing in the 'Alfetta on Steroids' style shown in the photos.
Alfa's re-use of existing frames is typified by the 308s - with 3-litre straight-8 engines for 1938 - employing old 8C-35-series frames. On Julian's the frame has been deepened in part for a more powerful engine and some features are consistent with it having been the Tripoli 16-cylinder prototype, unraced. There are grindstone marks on the frame where the original serial was over-stamped, old mounting fixtures and drillings for the 8C-35 engine, and visible evidence of old brake-pipe runs and the original tall body support frames having been cut down and reshaped and lowered to match the more modern, sleek, lowline body panelling. Make do and mend was evidently an Alfa Romeo motto - and the 'Varzi Special' Argentine V12 was plainly confected in similar fashion.
Дэвид Мак-Кинни уточняет:
V12 #51204 - A special car build for Achille Varzi to race in the 1948 Argentinian/Brazilian Temporada, combining a chassis of the 12C-37/312 range (but with a 16C plate) and a 4.6 litre engine. Sold to Clemar Bucci, raced in Argentina 1949-1953. Converted to sports-car, entered in 1956 Buenos Aires 1000 kms for Bucci/Suarez, but dns. Later converted back to single-seater, sold to Germany in the 1990s, today apparently with Neil Hadfield.
То есть Най говорит о 316-й, а Мак-Кинни уточняет, что это 312-я с табличкой от 316-й. Я не готов рассуждать об этом, потому что пока не набрал достаточно материала.
Интересные фотографии есть в фотоальбоме Феллоуза, но у меня сейчас нет книги под рукой. По памяти мне кажется, что передняя часть у машины Варци и 312-й совсем разные. У Варци - округлая грушевидная форма, как на 158-й; у 312-й - три угловатых воздухозаборника, как на "Мерседесе" 1937 года.
Максим Першин:
Есть у меня фото машины Варци в современном виде :) Хорошо, что ты привел ее серийный номер. Есть фото этой таблички (которая правда ни о чем не говорит :))
Могу сказать, что она отличается от той машины на которой он выступал в 1948 году.
После завтра все соберу и выложу в свою галерею. После будем сравнивать.
Владимир Коваленко:
А я пока опубликую рассказ о чуть более ранней модели, который давно уже готовил.
Навигация
Перейти к полной версии